تبلیغات
***هیـئـت بسیـجیــان بقـیه الله الاعظـم (عج) خزانه شهید بخارایی - بازگشت اسرای کربلا در اربعین اول چگونه است ؟
 
***هیـئـت بسیـجیــان بقـیه الله الاعظـم (عج) خزانه شهید بخارایی
درباره وبلاگ


بسمه تعالی ، به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 10/09/91 تاسیس گردید و به منظور اطلاع رسانی از وضعیت هیئت بسیجیان بقه الله الاعظم (عج) و سایر امورات این هیئت به کارگیری می شود ، امید است با توفیقات الهی و با تمسک به قرآن کریم و توسل به ساحات مقدس ائمه اطهار علیهم السلام و در ظل توجهات امام زمان (عج) و با کمک شما خوانندگان و هیئتی های عزیز قدمی ناچیز در اشاعه فرهنگ حسینی (ع) برداشته شود. یا علی مدد.

مدیر وبلاگ : خادم الحسین (ع)

بیستم ماه صفر، چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، در تاریخ به "اربعین" حسینی مشهور شده است.
اربعین واژه ای است عربی كه در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده است .به گونه ای كه این كلمه از قداست خاصی برخوردار است .حضرت
آیت الله جوادی آملی قائل است :در رقم اربعین خصوصیتی وجود دارد كه در سایر ارقام آن خصوصیت وجود ندارد .غالب انبیا در سن چهل سالگی به مقام رسالت رسیده اند . مدت مناجات حضرت موسی (ع)در كوه طور چهل شب بود .[1]گفته اند در نماز شب 40 مومن را دعا كنید ...برای حسین بن علی (ع)آسمان و زمین چهل روز گریستند .[2]

در برخی از روایات به بزرگداشت این روز اشاره شده است .

 در حدیثی از امام حسن عسكری (ع)زیارت اربعین به عنوان یكی از نشانه های مومن شمرده شده است . در این حدیث آن حضرت می فرماید:

علایم مومن پنج چیز است :1 - پنجاه و یك ركعت نماز در هر شبانه روز (17 ركعت واجب، بقیه مستحب )2 - انگشتر به دست راست كردن 3- پیشانی به خاك مالیدن 4- بلند گفتن" بسم الله الرحمن الرحیم" در نماز 5 - زیارت اربعین .[3]
در این زیارت كه متن آن را شیخ طوسی به نقل از امام صادق (ع) آورده است ،[4] جملات بسیار ارزنده ای آمده است . در بخشی از این زیارت هدف از قیام امام حسین (ع)، همان هدف نبی اكرم (ص)معرفی شده است ."وبذل مهجته فیك لیستنقذ عبادك من الجهالة و حیرة الضلالة"[5]امام حسین (ع) جان خویش را فدا كرد تا بندگان را از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات دهد . آیت الله جوادی آملی می نویسد : این كلمه" لیستنقذ عبادك"معنایش این است كه همه كارهای حسین بن علی(ع) برای آن بود كه هدف رسول گرامی (ص) عمل شود. یعنی اگاه كردن مردم به تكالیف ، سپس عمل كردن به ان "[6]


در منابع (اربعین) بیشتر به دو رویداد اشاره دارد :
1 - روزمراجعت اسرای كربلا از شام به مدینه .
2 - روزی كه جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین (ع) مشرف شد .
اما در اینكه در این روز اسرای كربلا از شام به كربلا رسیده باشند ،تردیدی جدی وجود دارد .
شیخ مفید در" مسار الشیعه " آورده است :"روز اربعین روزی است كه اهل بیت امام حسین (ع) از شام به سوی مدینه مراجعت كردند و نیز روزی است كه جابر بن عبد الله انصاری برای زیارت امام حسین (ع) وارد كربلا شد . "[7]
شیخ طوسی در مصباح المتهجد [8]و ابن اعثم در الفتوح [9]نیز همین مطلب را ذكر كرده اند.
میرزا حسین نوری می نویسد :از عبارت شیخ مفید استفاده میشود كه روز اربعین روزی است كه اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند . نه انكه در آن روز به مدینه رسیدند . "[10]

در این میان سید بن طاووس در" لهوف " اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا ذكر كرده است . ایشان می نویسد :"وقتی اسرای كربلا از شام به طرف عراق برگشتند، به راهنمای كاروان گفتند :ما را به كربلا ببر. بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین (ع) آمدند . سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری پرداختند ... ."[11]ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا و ملاقات آنها با جابر و عده ای از بنی هاشم ذكر كرده است . [12] بسیاری از بزرگان از جمله نوری، شهید مطهری، رسول جعفریان، مرحوم آیتی و ... این روایت سید بن طاووس را (كه البته بدون ذكر سند است) نپذیرفته اند و به نقد آن پرداخته اند .
میرزا حسین نوری ازجمله مهمترین كسانی است كه پس از نقل قول سید بن طاووس به نقد آن پرداخته است .[13]
منبع و ماخذ دیگری كه در این باره به بحث و استلال پرداخته كتاب :"تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) " تالیف آیت الله قاضی طباطبایی است . وی برخلاف نظر علامه نوری ،معتقد است كه اولین اربعین، در 20 ماه صفر سال 61 هجری بوده است. و سعی دارد با رد دلائل علامه نوری این مطلب را به اثبات برساند .[14]باید به این نكته توجه داشت كه قاضی طباطبایی كتاب لهوف را از معتبر ترین مقاتل می داند و در این خصوص بحث های زیادی مطرح كرده است . اما با توجه به اینكه علامه نوری از كتاب دیگر سید بن طاووس یعنی" اقبال " به نقد لهوف پرداخته، لذا قول و استدلال ایشان (علامه نوری ) در این باره صحیح تر به نظر می رسد . رسول جعفریان در این خصوص مینویسد :"شهید محراب مرحوم حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی كتابی مفصل در باره اربعین نوشت ...هدف ایشان در این كتاب این بود كه ثابت كند: آمدن اسرا از شام به كربلا در نخستین اربعین بعید نیست ...اما به نظر می رسد در اثبات نكته مورد نظر، با همه زحمتی كه مولف محترم كشیده، چندان موفق نبوده است ... .چرا كه به فرض كه طی این مسیر برای یك كاروان در زمان كوتاهی با آن همه زن و بچه ممكن باشد، باید توجه داشت كه اصل این خبر در منا بع تاریخی از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی كند . علاوه بر این علمای بزرگ شیعه و سنی به آن اشاره نكرده اند. شیخ مفید در ارشاد ،ابو مخنف در مقتل الحسین ، بلاذری در انساب الاشراف ، دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الكبری اشاره ای به بازگشت اسرا به كربلا نكرده اند .بلكه برعكس تصریح كرده اند و نوشته اند روز اربعین روزی است كه اهل بیت امام حسین (ع)وارد مدینه شده یا از شام خارج شده اند .[15] محمد ابراهیم آیتی[16] و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای كربلا را در روز اربعین به كربلا انكار كرده اند . شهید مطهری (ره) در این رابطه مینویسد:" آمدن اسرای كربلا در اربعین به كربلا جز در لهوف كه آن هم نویسنده اش در كتابهای دیگرش آن را تكذیب كرده و لااقل تایید نكرده، در هیچ كتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمیكند ."[17]
شیخ عباس قمی هم داستان امدن اسرای كربلا را دراربعین از شام به كربلا، بسیار بعید میداند. [18]

_______________________________________
[1]" و واعدنا موسی اربعین لیله " قران كریم، سوره بقره، آیه 15
[2] مقاله "اربعین حسینی"برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی ،نشریه انتخاب 1/2/81
[3] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید )المزار ،قم، مدرسه الامام االهادی ،چاپ اول ،ص53
[4] طوسی، محمد بن حسن؛مصباح المتهجد ،بیروت موسسه الفقه الشیعه ،1411ص 788
[5] همان
[6] آیت الله جوادی آملی، پیشین
[7] محمد بن محمد بن نعمان؛ (شیخ مفید ) مسار الشیعه ،بیروت ،دار المفید ،1414 چاپ دوم ص46
[8] طوسی، محمد بن حسن؛پیشین ص787
[9] ابن اعثم كوفی ،احمد ؛ الفتوح ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی تهران ،انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی ،1372 ص 916
[10] النوری ، میرزا حسین ؛لولؤ والمرجان ،تهران فراهانی 1364 ص154
[11] حسنی ،سید بن طاووس ؛اللهوف فی قتلی الطفوف ،بی جا مهر ،1417 ص114
[12] حلی ،ابن نما ؛ مثیر الاحزان، نجف ، مطبعه الحیدریه 1369 ص86
[13] النوری ، میرزا حسین ؛پیشین ،ص152
[14] قاضی طبا طبا یی ،ایت الله سید محمد علی ،تحقیقی درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا (ع) ،قم 1368
[15] جعفریان رسول ؛تاملی در نهضت عاشورا ،قم ،نشر مورخ 1386ش چاپ هشتم ص 216 -217
[16] آیتی، محمد ابراهیم ؛ برسی تاریخ عاشورا ،تهران ،صدوق ،1372 ه ش ،چاپ هشتم ص139
[17] مطهری، مرتضی ؛حماسه حسینی ،تهران، صدرا ،1373 ،چاپ 21 ج1 ص 30
[18] قمی، شیخ عباس؛ منتهی الامال، بی جا، مطبو عاتی حسینی 1370 ج1ص525

نویسنده : یدالله حاجی‌زاده



نوع مطلب : ویژه نامه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ساعت فلش مذهبی
استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ





Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

پیج رنک گوگل دایرکتوری افسران ارزشی